vineri, 14 februarie 2014

Găleata și căușul


Să ne imaginăm că fiecare dintre noi avem o găleată invizibilă. Permanent, ea este umplută sau golită, în funcție de ceea ce ne spun sau ne fac ceilalți. Când găleata noastră este plină, ne simțim foarte bine. Când găleata este goală, ne simțim groaznic.
În același timp, fiecare avem un căuș invizibil. Când îl folosim să umplem găleata cuiva, făcând sau spunându-i ceva care să-l bucure, ne umplem totodată și găleata noastră. Însă, atunci când folosim căușul pentru a goli găleata altor persoane, spunând sau făcând ceva care să-l supere, extragem și din conținutul găleții proprii.
O găleată plină ne oferă o perspectivă pozitivă și ne dă energie. O găleată goală, dimpotrivă, ne oferă o perspectivă negativă, ne seacă de energie și ne subminează voința. De aceea, de fiecare dată când cineva extrage din găleata noastră, parcă ne rănește.
De aceea, avem în fiecare moment posibilitatea să alegem: putem să umplem găleata altora (și, în același timp, propria găleata) sau putem să golim din ea.
Se pare că această teorie se bucură de popularitate în școlile din SUA. Sunt folosite mai multe variante. Voi încerca să aplic una dintre ele la clasa mea. 
Voi folosi o găleată din plastic transparent și voi ruga toate persoanele din școală care au, în orice fel, legături cu colectivul clasei, să umple găleata cu câte un bilet în care să se refere la elevii clasei noastre (indiferent dacă referirea este la o persoană sau la întregul colectiv). Bineînțeles că sunt încurajați să contribuie la umplerea găleții și membrii colectivului de elevi. Astfel, picătură cu picătură, bilet cu bilet, găleata noastră se va umple treptat. Să vedem cât timp ne va lua să o umplem. Cred că ar trebui să ne concentrăm pe lucrurile bune, astfel încât să dezvoltăm atitudini pozitive. Desigur, dacă va fi nevoie, vom folosi și "căușul", sub forma unor bilete de culoare roșie (să fie vizibile în găleată). Sper ca acestea să fie cât mai puține.
Elevii au reacționat foarte bine la ideea acestui experiment. Sper că aceeași reacție o vor avea și colegii profesori, când îi voi ruga să lase câte un bilet în găleata clasei noastre, atunci când simt nevoia să o facă. 
Așa arată găleata noastră azi:


Săptămânal, vom face evaluarea gradului de umplere a găleții.