joi, 8 mai 2014

Diagrama BCG - studiu de caz

Elevii sunt solicitați să încadreze produsele din portofoliul unei companii în cele patru cadrane ale diagramei BCG. Ei trebuie să decidă cum va aloca conducerea companiei 20 milioane euro pentru unitățile strategice de afaceri, utilizând ca ghid matricea BCG.



STUDIU DE CAZ
ABC Grup este o companie ipotetică, creată cu mai puțin de 20 de ani în urmă. Compania are ca obiective dezvoltarea rapidă și acapararea cotei de piață dominante pe toate piețele pe care activează. ABC Grup are 4 unități strategice de afaceri:
1.      Un lanț de restaurante fast food
2.      Un fabricant de dispozitive electronice
3.      O firmă de consultanță de marketing
4.      O firmă de transport rutier.
Este timpul planificării strategice la ABC Grup și fiecare manager trebuie să justifice necesarul lor de resurse în fața conducerii companiei.
Extras din minuta întâlnirii directorilor cu conducerea companiei:
Directorul lanțului de restaurante fast-food:
“Divizia de fast-food este singura care realizează profit real – 50 milioane euro anul trecut. Este evident că avem nevoie să reinvestim în această afacere. Trebuie să ne extindem și să creștem profitul. Ca de obicei, trebuie să facem față provocărilor venite de la competitorii noi, așa că avem neapărată nevoie de investiții noi”.
Directorul fabricii de dispozitive electronice:
“Foarte bine, dar voi aveți potential limitat de creștere. OK, noi nu facem atât de mulți bani la momentul actual, dar această piață este prea mare pentru a nu o urmări în mod corespunzător. Deci avem nevoie de 20 milioane euro pentru a ajunge din urmă liderii pieței, care au avut un start bun. În acest fel vom avea profituri foarte mari în viitor”..
Directorul firmei de consultanță în marketing:
“Voi sunteți prea departe de liderul pieței. Nu văd sensul să se risipească banii pe ceva ce va sfârși pe o poziție slabă cu siguranță. Asta în timp ce afacerea noastră de consultanță în domeniul brandingului se dezvoltă bine. Noi oferim consultanță în întreaga lume și suntem considerați unul dintre liderii de piață cu practicile noastre inovatoare. Sigur, avem cheltuieli mari cu infrastructura, dar afacerea noastră va fi în viitor o mină de aur. Vom produce mai mult decât lanțul de restaurant fast-food în următorii cinci ani”. 
Directorul firmei de transport:
“Noi suntem pe o piață dură, destul de plată în acest moment. Știu că producem doar câteva milioane de dolari pe an, ceea ce este puțin față de voi. Dar este o piață mare și vom putea folosi investiția ca să ne îmbunătățim poziția pe piață”.
ÎNTREBĂRI
1.      Cum clasificați afacerile din portofoliul corporației utilizând matricea BCG?
2.      Cum ați aloca cei 20 milioane euro către aceste afaceri?
3.      Cât de utilă considerați matricea BCG pentru luarea unei decizii în privința alocării resurselor financiare?