A. Prezentare generală a
proiectului:
-
Elevii
vor elabora un proiect de schimbare comportamentală. Esența acestui proiect constă în
asumarea de către elevi a unei anumite schimbări de comportament și încurajarea
lor să se concentreze pe introspecția personală, ca un mijloc de a se cunoaște
mai bine, fapt care îi va ajuta inclusiv în viitoarea carieră profesională.
-
Elevii vor
alege un aspect din viața lor pe care ar dori să-l îmbunătățească și, timp de 8
săptămâni vor nota într-un jurnal progresul lor referitor la acesta. La final,
vor scrie un raport (eseu) privind felul în care îi pot ajuta pe alții să-și
modifice comportamentul.
-
Scopul
acestui eseu este evidențierea felului în care poate fi elaborat un plan de
marketing social pentru a genera schimbarea de comportament aleasă de către
fiecare elev.
B. Recomandări pentru elevi:
Formatul jurnalului:
-
Vei avea în total
înregistrări pentru 8 săptămâni, câte o pagină pentru fiecare săptămână.
-
Elevii
vor stabili obiective săptămânale pentru a putea urmări progresele înregistrate.
-
Modificarea
comportamentală trebuie să fie punctuală, măsurabilă și obișnuită.
-
Înregistrările trebuie să
fie oneste. Este important să înțelegi că nu trebuie să tratezi neîndeplinirea
unui obiectiv ca pe un eșec, ci mai degrabă ca pe o modalitate de a înțelege
mai bine de ce acționezi într-un anumit fel și că schimbările sunt uneori
foarte greu de făcut.
-
Este esențial să te
gândești bine la sentimentele, preocupările tale, la ce/cine te-a stimulat sau
împiedicat să-ți atingi obiectivele
-
Poți utiliza unul dintre
modelele recomandate sau poți să le personalizezi. Este șansa ta de a schimba
un anume comportament și este, de asemenea o șansă să vezi cum pot fi aplicate
conceptele marketingului într-un nou domeniu
-
Înainte de a începe, te
rog să studiezi cu atenție lista subiectelor sugerate.
Lista subiectelor sugerate:
-
Este necesar să fie stabilite obiective
săptămânale concrete și măsurabile (ex. “să alerg de 3 ori câte 2 km”). Aceste
obiective pot deveni mai ambițioase dacă ai reușite sau pot fi reduse, dacă ai
dificultăți să le realizezi (totuși, aș recomanda să încerci să faci ceva de
cel puțin trei ori pe săptămână, deci nu da înapoi prea mult).
-
Adoptă o conduită individuală sănătoasă
(observă că toate exemplele sunt concrete și măsurabile):
1.
Fii în formă: ex. fă exerciții cardio de 3
ori pe săptămână cel puțin 30 de minute; antrenează-te pentru semimaraton,
urmând un program de pregătire, etc.
2.
Mănâncă
sănătos: ex. crește cantitatea
de fructe sau legume la 5 porții pe zi, crește cantitatea de fibre din surse
natural la 25 grame pe zi, bea 8 pahare de apă pe zi, etc.
3.
Fii mai calm: ex. meditează
15 minute/zi, fă yoga de 3 ori pe săptămână cel
puțin 30 de minute, dormi cel puțin 8 ore/noapte, etc.
4.
Învață ceva
nou: cântă
la un instrument cel puțin 30 de minute pe zi, urmează un curs o dată pe
săptămână și exersează acasă de 2 ori pe săptămână
-
Redu obiceiurile
nesănătoase (acestea trebuie să fie comportamente pe care le
aveți în mod regulat):
1.
Opriți sau
reduceți gradual dependențele nesănătoase: țigări,
dulciuri, snacks, dulciuri, etc.
2.
Scoate din
dieta ta alimentele care conțin: grăsimi saturate,
prăjeli, calorii în exces, zahăr rafinat, grăsimi hidrogenate, etc.
3.
Oprește sau
redu obiceiurile periculoase sau neplăcute: să vorbești la
telefon în timp ce conduci, să înjuri, etc.
-
Adoptă o
conduită favorabilă comunității:
1.
Angajază-te într-o acțiune care vizează o problemă socială de
care ești atașat profund: ex.
scăderea încălzirii globale (înlocuiește săptămânal 3 deplasări cu mașina cu
mersul pe jos, cu bicicleta); redu
deșeurile solide cu 50%, prin cumpărarea de produse vrac sau reciclare.
Elaborarea raportului:
-
Pe baza reflecțiilor consemnate
în jurnal vei elabora un plan de marketing social care trebuie să acopere
înțelegerea pieței-țintă (TU!) și stabilirea unor strategii de produs, de preț,
distribuție și promovare, care va fi cel mai eficient în a provoca schimbarea
de comportament dorită.
-
Jurnalul va fi o sursă importantă
de informații pentru această sarcină de lucru, dar în nici un caz nu va fi
singura. De exemplu, poți discuta cu alte persoane care încearcă să modifice acest
comportament. Citește studii de caz, lucrări științifice, articole publicate pe
bloguri sau alte site-uri care au ca temă comportamentul
țintă.
-
Valoarea eseului va fi data de
abilitatea ta de a înțelege și a aplica conceptele studiate la schimbarea ta de
comportament.
-
NU te uita înapoi la cele 8 săptămâni ca să le așezi
într-un plan de marketing social. În schimb, tratează experiența acumulată în
acest interval ca pe o cercetare de marketing și apoi creează un plan nou. De
exemplu, dacă ai avut ca țintă menținerea glicemiei între anumiți parametri
pentru controlul diabetului, trebuie
să propui un plan, bazat pe ceea ce ai învățat, care să ajute un coleg care are
aceleași probleme să-și controleze glicemia, în lupta sa cu diabetul.
Codul de onoare:
-
Acesta
este un proiect individual și trebuie tratat ca atare. Totuși,
recomand să discuți despre experiența voastră cu alte persoane angajate în
schimbarea stilului lor de viață. Este un mod foarte bun de a învăța de la
alții. Poți discuta cu persoane din sau din afara clasei pentru a vedea dacă
aceste discuții te ajută.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu