Elevii sunt solicitați să încadreze produsele din portofoliul
unei companii în cele patru cadrane ale
diagramei BCG. Ei trebuie să decidă cum va aloca conducerea companiei 20
milioane euro pentru unitățile strategice de afaceri, utilizând ca ghid
matricea BCG.
STUDIU DE CAZ
ABC Grup este o companie ipotetică, creată cu mai puțin de 20
de ani în urmă. Compania are ca obiective dezvoltarea rapidă și acapararea
cotei de piață dominante pe toate piețele pe care activează. ABC Grup are 4
unități strategice de afaceri:
1.
Un lanț de restaurante fast food
2.
Un fabricant de dispozitive electronice
3.
O firmă de consultanță de marketing
4.
O firmă de transport rutier.
Este timpul planificării strategice la ABC Grup și fiecare
manager trebuie să justifice necesarul lor de resurse în fața conducerii
companiei.
Extras din
minuta întâlnirii directorilor cu conducerea companiei:
Directorul lanțului de restaurante
fast-food:
“Divizia de fast-food este singura
care realizează profit real – 50 milioane euro anul trecut. Este evident că
avem nevoie să reinvestim în
această afacere. Trebuie să ne extindem și să creștem profitul. Ca de obicei, trebuie
să facem față provocărilor venite de la competitorii noi, așa că avem neapărată
nevoie de investiții noi”.
Directorul fabricii de dispozitive electronice:
“Foarte bine, dar voi aveți potential
limitat de creștere. OK, noi nu facem atât de mulți bani la momentul actual,
dar această piață este prea mare pentru a nu o urmări în mod corespunzător.
Deci avem nevoie de 20 milioane euro pentru a ajunge din urmă liderii pieței,
care au avut un start bun. În acest fel vom avea profituri foarte mari în
viitor”..
Directorul firmei de consultanță în
marketing:
“Voi sunteți prea departe de liderul
pieței. Nu văd sensul să se
risipească banii pe ceva ce va sfârși pe o poziție slabă cu siguranță. Asta în
timp ce afacerea noastră de consultanță în domeniul brandingului se dezvoltă
bine. Noi oferim consultanță în întreaga lume și suntem considerați unul dintre
liderii de piață cu practicile noastre inovatoare. Sigur, avem cheltuieli mari
cu infrastructura, dar afacerea noastră va fi în viitor o mină de aur. Vom produce
mai mult decât lanțul de restaurant fast-food în următorii cinci ani”.
Directorul firmei de transport:
“Noi suntem pe o piață dură, destul de plată în acest moment.
Știu că producem doar câteva milioane de dolari pe an, ceea ce este puțin față
de voi. Dar este o piață mare și vom putea folosi investiția ca să ne îmbunătățim
poziția pe piață”.
ÎNTREBĂRI
1. Cum clasificați afacerile din portofoliul
corporației utilizând matricea BCG?
2. Cum ați aloca cei 20 milioane euro către aceste
afaceri?
3. Cât de utilă considerați matricea BCG pentru
luarea unei decizii în privința alocării resurselor financiare?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu