miercuri, 19 noiembrie 2014

Moș Crăciun înfuriat?

Zilele trecute, mergând pe stradă, mi-a atras atenția o reclamă afișată într-o vitrină. Până aici, totul este în regulă. Prima funcție a reclamei este să atragă atenția. Punct ochit, punct lovit. După ce atrage atenția, mesajul publicitar trebuie să trezească interesul receptorului, să stârnească dorința și apoi să-l determine la acțiune (principiul A.I.D.A.). Aici m-am cam împotmolit. Foarte repede mi-am dat seama că habar n-am la ce produs sau serviciu se făcea reclamă. Mi-a rămas în minte doar faptul că e o reclamă foarte neinspirată, ca să mă exprim mai...soft.
Și asta cauza titlului și a ilustrației, două dintre cele mai importante elemente ale unei reclame.
Teoria spune că titlul trebuie să atragă atenția receptorilor și să le stimuleze interesul. Cercetările de marketing arată că  la 75% din anunțuri se citesc doar titlurile și numai 25% se citesc integral. Prin urmare, formularea titlului este hotărâtoare pentru decizia de a citi întreg textul. În plus, titlul trebuie să răspundă la întrebarea pe care și-o pune receptorul: cu ce îmi poate fi de folos?
În ce privește ilustraţia, fie cã este un desen, fie cã este o fotografie, ea are rolul de a potenţa efectul mesajului publicitar, furnizându-le receptorilor informaţii despre serviciile pe care le au la dispoziţie.
Iar reclama cu pricina are următorul titlu: “L-am înfuriat cu oferta noastră, iar ilustrația îl reprezintă pe Moș Crăciun foarte încruntat și cu pumnii ridicați amenințător.


Au trecut aproape 100 de ani de când Moș Crăciun a fost transformat din personajul înalt și slab, cu aspect înfricoșător de elf, care pedepsea copiii care n-au fost cuminți în simpaticul personaj cu barbă și cu haină roșie, pe care îl așteptăm cu toții cu nerăbdare. Moș Crăciun e darnic și e bun, nu o persoană furioasă. Și de ce s-ar bucura cineva că l-a înfuriat pe Moș Crăciun?
O reclamă eficientă trebuie să determine clienții (potențiali) să afle mai multe despre oferta firmei și să-și dorească să obțină informații complete despre produs. În mod sigur, eu nu-mi doresc decât să uit că cineva a putut să conceapă o astfel de reclamă.