vineri, 31 octombrie 2014

Evaluarea strategiei de retail - studiu de caz

XYZ este una dintre cele mai importante companii de retail din regiune. Compania deține în jur de 800 de magazine, acoperind cinci branduri și anume:
-          XYZ Supermarket (370 de magazine)
-          XYZ Îmbrăcăminte (18 magazine)
-          XYZ Încălțăminte (125 magazine)
-          XYZ Fast-food (230 restaurante)
-          XYZ Combustibil (833 stații de alimentare).
Compania și-a stabilit ca obiectiv poziția a doua pe piață și, pentru atingerea acestui obiectiv, a stabilit următoarele priorități strategice:  
1. Repoziționarea lanțului XYZ Supermarket
XYZ Supermarket vizează, în general, cumpărătorii cu bugete reduse. Acesta concurează în principal cu lanțuri de magazine de mici dimesiuni, care practică prețuri reduse. Compania își propune repoziționarea magazinelor ca supermarket-uri care comercializează produse de calitate superioară, full-service. Această repoziționare îi va permite să concureze direct cu marile lanțurile de supermagazine. Ca parte a acestei strategii, în magazine vor fi introduse raioanele "alimente proaspete", mai multe magazine vor fi relocate în locații cu vad commercial mai bun și va introdusă o gamă largă de să introducă o gamă largă de mărci private.
2. Introducerea XYZ Îmbrăcăminte online
Canalele online dețin o pondere tot mai mare în comerțul cu amănuntul. Până în prezent, XYZ nu a activat în acest domeniu. Compania a decis începerea activității de e-tailing cu XYZ Îmbrăcăminte. Pentru a promova acest nou canal, în următoarele 12 luni va fi derulată o campanie publicitară semnificativă, Vor fi utilizate în special panouri de diferite dimensiuni. 
3. Introducerea francizei XYZ Încălțăminte
Lanțul de magazine de încălțăminte pentru bărbați, a funcționat, în general, bine. Cu toate acestea, există o tendință clară de franciză pe piață în acest moment. Prin urmare, aceasta reprezintă o oportunitate de dezvoltare pentru companie. Planul este de a franciza aproximativ jumătate dintre magazinele existente și de a adăuga încă 100 de magazine francizate noi. 
4. Reproiectarea restaurantelor XYZ Fast-food
Restaurantelor din lanțul XYZ Fast-food le lipsesc facilitățile oferite de concurenții mai puternici. In următorii cinci ani, toate restaurantele vor fi reproiectate pentru a include un loc de joacă pentru copii, o zonă de lounge și mai multe locuri de parcare. În scopul de a obține un avantaj competitiv, compania își propune amenajarea unei zone cu diverse jocuri (sectorul destinat distracției), sector care va genera venituri și va fi, în același timp, un element de diferențiere față de concurență.
5. Introducerea unui program de loialitate pentru XYZ Combustibil
Tot mai multe supermarketuri se asociază cu distribuitorii de combustibil/gaz, astfel încât sectorul devine din ce în ce mai competitiv. Pentru a deveni mai competitivă, compania își propune să introducă programe de fidelitate, care să ofere stimulente la cumpărarea de combustibil (reduceri bazate pe achiziții de la magazinele aparținând companiei).
Întrebări pentru elevi:
1. În ce măsură sunteți de acord cu strategia de repoziționare a lanțului de supermarketuri?
2. În ce măsură sunteți de acord cu strategia  de lansare în comerțul electronic pentru lanțul de îmbrăcăminte?
3. În ce măsură sunteți de acord cu introducerea francizei pentru pantofii XYZ?
4. În ce măsură sunteți de acord cu strategia de reproiectare a restaurantelor fast-food?
5. În ce măsură sunteți de acord cu strategia companiei pentru programul lor de fidelitate?
6. Ce alte strategii ar putea compania, eventual, avea în vedere? Argumentați.