joi, 17 iulie 2014

Segmentarea pieței - activitate pentru elevi

Segmentarea pieței presupune împărțirea acesteia în grupuri distincte de consumatori cu nevoi, caracteristici și comportamente diferite, care ar putea reacționa asemănător la eforturile de marketing ale firmei. Astfel, o companie poate adapta mai ușor produsele/serviciile sale nevoilor fiecărui segment de consumatori.
O structurare eficientă a pieței ar trebui să ducă la constituirea unor segmente de piață care să aibă următoarele caracteristici:
1. Identificabile cu ușurință
2. Suficient de mari pentru a deveni potențial profitabile
3. Accesibile, prin intermediul canalelor de comunicare și de distribuție utilizate de firmă
4. Suficient de stabile o perioadă lungă de timp pentru a permite construirea unor strategii de marketing
5. Diferite între ele – nevoile persoanelor din fiecare segment trebuia să fie clar diferite de cele ale persoanelor din celelalte segmente
6. Firma trebuie să fie capabilă să ofere produse/servicii pentru segmentele respective de consumatori.
Caracteristicile segmentării sunt adaptate după Philip Kotler and Kevin Lane Keller, Marketing Management, 14th ed. (Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2012).
Un concept important pentru orice firmă este cel de piață-țintă, definită ca un grup de consumatori care au nevoi similare.
Activitate pentru elevi:
1. Desenați pe o coală de format A3 o silueta umană și multiplicați desenul.
2. Clasa este împărțită în grupuri de 2-3 elevi.
3. Distribuiți fiecărei echipe câte o coală cu reprezentarea grafică a unei siluete umane. Elevii vor decupa conturul siluetei, obținând astfel o reprezentare a pieței-țintă.
4. Fiecare echipă va alege caracteristici ale unui segment de consumatori, având în vedere următoarele criterii de segmentare: geografic, demografic și social. Pot fi alese și alte caracteristici suplimentare.
5. Elevii pot desena o față sau alte caracteristici decupajului, astfel încât să reprezinte cât mai bine segmentul ales. Elevii pot chiar alege un nume pentru personajul lor.
6. Silueta fiecărei echipe va fi decorată cu imagini ale produselor pe care elevii apreciază că le consumă/utilizează persoana respectivă. Imaginile vor fi preluate din materiale publicitare sau de pe Internet și vor fi lipite cu bandă adezivă. Timp de lucru: o săptămână.
7. La sfârșitul perioadei de lucru alocate, în clasă se va realiza o expoziție cu lucrările elevilor. Fiecare decupaj va avea atașat un imprimat cu cele trei caracteristici ale pieței-țintă.
8. Se va utiliza metoda turul galeriei" pentru analiza lucrărilor realizate de elevi.


Update: Câteva fișe realizate de elevii mei: