sâmbătă, 19 iulie 2014

Evaluarea strategiei de retail - studiu de caz

Studiul de caz prezintă planurile strategice ale companiei fictive ABC, care deține mai multe branduri în domeniul comerțului cu amănuntul. Sarcina de lucru propusă constă în evaluarea priorităților strategice ale companiei.

ABC este unul dintre cei mai importanți comercianți cu amănuntul din regiune. Compania deține în jur de 800 de magazine, acoperind cinci branduri și anume:
-          ABC Supermarket (370 de magazine)
-          ABC Îmbrăcăminte (18 magazine)
-          ABC Încălțăminte (125 magazine)
-          ABC Fast-food (230 restaurante)
-          ABC Combustibil (133 stații).
Compania ABC și-a stabilit ca obiectiv poziția a doua pe piață și a definit următoarele priorități strategice:  
1. Repoziționarea lanțului ABC Supermarket
ABC Supermarket vizează, în general, segmentul economic, adresându-se consumatorilor care iau decizia de cumpărare mai ales.în funcție de preț. Pe acest segment,  concurează în principal cu lanțuri de supermarket-uri și magazine care comercializează produse la prețuri mici.
Firma ABC își propune să repoziționeze magazinele ca supermarket-uri de calitate superioară, full-service. Acest lucru îi va permite să concureze direct cu lanțuri mari de supermarket-uri. Ca parte a acestei strategii, va fi introdusă  o gamă largă de produse și mărci private prin orientarea spre game precum: alimente proaspete, produse locale; produse organice (ecologice); gustări rapide și sănătoase; produse de calitate premium la prețuri accesibile. De asemenea, unele magazine vor fi relocate în  locații cu vad comercial mai bun.
2. Deschiderea unui canal de distribuție online pentru ABC Îmbrăcăminte
Comerțul electronic este tot mai răspândit în domeniul articolelor de îmbrăcăminte, de aceea ABC Îmbrăcăminte își propune să utilizeze un canal de disribuție online. În următoarele 12 luni va fi organizată o campanie intense de promovare a noului canal de distribuție.
3. Organizarea unei rețele de franciză pentru ABC Încălțăminte
Lanțul ABC de magazine de încălțăminte pentru femei a avut o rentabilitate bună până în prezent. Franciza reprezintă o oportunitate de dezvoltare pentru companie. Planul este de a franciza aproximativ jumătate din magazinele existente și pentru a adăuga alte 100 de magazine, prin contracte de franciză.
4. Reproiectarea ABC Fast-food
Magazinelor din lanțul ABC Fast-food le lipsesc unele dintre facilitățile oferite de restaurantele deținute de concurenți. In următorii cinci ani, toate magazinele vor fi reproiectate pentru a include locuri de joacă pentru copii, zonă de loung și un număr mai mare de locuri de parcare. În scopul de a obține un avantaj competitiv, firma ABC își propune organizarea unei zone de                     jocuri video (care va genera atât venituri și va diferenția firma pe piață).
5. Consolidarea programelor de fidelitate pentru ABC Combustibil
În scopul de a deveni mai competitivă pe această piață, compania își propune să dezvolte un program de fidelitate, care să ofere un stimulent pentru a cumpăra combustibil (o reducere bazată pe cumpărături efectuate la celelalte magazine ale companiei).
Întrebări pentru elevi:
1.      În ce măsură sunteți de acord cu strategia propusă pentru lanțul ABC Supermarket?
2.      În ce măsură sunteți de acord cu strategia privind canalul online?
3.      În ce măsură sunteți de acord cu strategia privind franciza?
4.      În ce măsură sunteți de acord cu strategia propusă pentru ABC Fast-Food ?
5.      În ce măsură sunteți de acord cu strategia privind programul de fidelitate?
6.      Ce alte strategii de retail ar putea avea în vedere compania ABC?