duminică, 1 iunie 2014

Ce este marketingul?

Însușirea unor concepte teoretice ale marketingului poate fi dificilă pentru elevii încă nefamiliarizați cu terminologia de specialitate. De aceea, cred că este util ca elevilor să li se propună diverse activități care să ușureze asimilarea acestor concepte. O asemenea activitate este cea propusă pentru clarificarea conceptului de marketing.


Sarcina elevilor în această activitate este să formuleze propria definiție a marketingului. În acest sens, elevii vor analiza diferite puncte de vedere în dialogul prezentat mai jos, apoi vor încerca să realizeze o definiție proprie, fără a utiliza definițiile prezentate în manual.
Victor: Pentru mine răspunsul este foarte simplu – marketingul este felul în care poți determina clienții să cumpere mai multe produse de la firma ta.
Ana: Foarte bine, dar cum poți să faci asta? Eu cred că marketingul reprezintă diferitele activități pe care le poți întreprinde pentru a face consumatorii să cumpere mai mult, cum ar fi oferte speciale sau lansarea pe piață a unor produse noi foarte bune.
Natalia: Dar este vorba doar despre determinarea oamenilor să cumpere mai mult? De exemplu, McDonald’s ar putea face pe oameni să cumpere mai multe Big Mac-uri în cazul în care ar începe să le vândă pentru doar $ 1. Nu sunt sigură că ar dori cu adevărat să facă asta.
Paul: Nu, nu ar dori, ar dori să crească profitul, nu neapărat vânzările. De aceea, se preocupă permanent de instruirea personalului și deschid noi restaurante, cu locuri de parcare și locuri de joacă pentru copii. La McDonald’s, marketingul se referă la comoditate și servicii.
Mihai: Sigur, McDonald’s face toate acestea, dar se concentrează și asupra valorii. Pentru doar 6$ poți cumpăra un burger combo. Deci, eu cred că o parte importantă a marketingului este să ai un preț scăzut.
Sorin: Dar stați puțin, sunt și firme care practică prețuri ridicate. De exemplu, în cazul unui restaurant scump, prețurile mari indică o calitate ridicată a produselor și serviciilor acestuia.
Bogdan: Și toate aceste restaurante nici măcar nu au nevoie să-și facă reclamă. Ei câștigă noi consumatori doar bazându-se pe reputația lor și pe reclama din gură-în-gură făcută de clienții lor.
Bianca: Vă dați seama cred că voi vorbiți despre a avea un brand puternic. Eu cred că despre asta este vorba în marketing. Un exemplu bun este BMW. Mașinile lor sunt un simbol al statutului personal, astfel încât oamenii sunt dispuși să plătească mai mult ca să le aibă.
Alex: Deci ceea ce spuneți voi este că esența marketingului constă în promovare pentru a construi un brand puternic astfel încât consumatorii să plătească mai mult și să cumpere mai mult.
Maria: Dar nu este mai mult decât publicitate? Pentru a construi un brand puternic, nu ai nevoie să începi cu un produs bun? Nu are rost să faci reclamă unui produs pe care oamenii nu îl vor cumpăra din nou. Deci, eu cred că marketingul începe cu un produs bun.
Paul: Dar pentru a avea un produs bun, mai întâi trebuie să înțelegi care sunt nevoile consumatorului. Dacă faci acest lucru în mod corect, atunci vei ști ce produse dorește acesta, cât va plăti pentru acestea și cum să le faci reclamă. Deci eu cred că esența marketingului este înțelegerea consumatorului și satisfacerea nevoilor acestuia.

Întrebări pentru elevi:
1.      Ce cuvinte-cheie privind marketingul poți identifica, în afara celor subliniate în text?
2.      Având în vedere cele de mai sus, cum poți defini marketingul?

3.      Cât de asemănătoare/diferită este definiția formulată de tine cu/față de cele formulate de colegii tăi?